Nora Monsecour

Nora studeert haar laatste jaar dans aan MUDA en gaf de voorbije jaren les aan de Basic en Master Pro-graden Moderne Dans aan de balletschool An Van den Broeck. Ze is nu geselecteerd voor een driejarige opleiding aan de school in Leeds en verlaat balletschool An Van den Broeck om aan haar internationale danscarrière te werken. 

Opleiding

“Ik dans al vanaf mijn vierde sinds ik een danskamp bij de sportdienst van Destelbergen ism An volgde.  Ik ben daarna gestart aan balletschool An Van den Broeck waar ik eerst een jaar ballet danste en het volgende jaar overschakelde naar jazz. Het dansen beviel mij zo goed dat ik naar de Koninklijke Balletschool van Antwerpen trok. Hierdoor moest ik 5 jaar stoppen bij An Van den Broeck omdat mijn opleiding zo veeleisend was. Ik heb van mijn 9e tot mijn 14e aan de Koninklijke Balletschool gedanst, waar de intensiviteit jaarlijks opgedreven wordt.  Het is een strenge opleiding, zeker om er als jong meisje te starten. Ze beginnen met elke dag 2u ballet, aangevuld met 2u karakterdans per week, naast de gewone schoolvakken. Het aantal uren wordt uiteindelijk opgedreven tot 4u ballet per dag. Na al die jaren begon ballet stroef te voelen en daarom besloot ik van opleiding te veranderen. Ik koos voor MUDA omdat zij de nadruk leggen op hedendaagse dans en ik wist dat dit meer mijn ding is.” 

“De opleiding bij MUDA starten zorgde er ook voor dat ik de draad bij balletschool An Van den Broeck weer kon oppikken. De basis die ik aan de Koninklijke Balletschool geleerd heb kon ik verder oefenen bij An en ze is mij steeds van pas blijven komen.”

“Ik was van plan om op verschillende scholen auditie te doen nadat ik afstudeerde bij MUDA maar koos uiteindelijk voor de school in Leeds omdat ze daar op uitvoerende dans focussen. Andere scholen zijn kwalitatief even goed maar zouden mij persoonlijk minder liggen. PARTS bijvoorbeeld legt de nadruk op het creatieve om een danser te laten uitgroeien tot choreograaf. Ik wil eerst vooral zelf dansen in een gezelschap en later pas creëren en daarom koos ik voor Leeds.” 

“De auditie was best stresserend. Tien groepen van 90 mensen volgden een dag de lessen in Leeds en voerden solo’s op. De jury zit ondertussen iedereen te beoordelen. Ik wist dat er per groep ongeveer 15 mensen naar de volgende ronde gingen en dat er uit dat groepje ook nog mensen op de wachtlijst gezet werden. Ik vond dat ik goed gedanst had maar durfde als typisch Belgische niet met zekerheid te zeggen dat ze mij zouden kiezen. Gelukkig kreeg ik toch het telefoontje dat ik meteen geselecteerd was en nu ga ik 3 jaar in Leeds studeren.”

Balletschool An van den Broeck

“Balletschool An Van den Broeck was voor mij een plaats waar ik met plezier kon dansen en mezelf kon zijn, als tegengewicht voor alle opleidingen die ik volgde. Ik deed er klassieke dans om verder op de basis te trainen en ook hedendaagse dans omdat ik daar plezier in had. Wat mij verder ook op de balletschool gehouden heeft zijn de kwaliteiten van An als leerkracht en als persoon. An is een leerkracht die je positief kan stimuleren en een goed oog heeft voor detail. Ze geeft uitdagende lessen en probeert uit iedereen het beste te halen, ongeacht hun niveau. Ze zorgt voor een positieve sfeer zonder uit het oog te verliezen dat ze meer wil bieden dan een amateurschool. Ze weet dat de leerlingen voor hun plezier komen maar ook dat ze iets willen leren en ze heeft daar een perfecte balans in gevonden. De basis die ik hier heb meegekregen heeft zeker een rol gespeeld in waar ik nu sta.” 

“De balletschool is voor mij een echte aanrader omdat het een amateurschool is met veel professionele uitstraling die meer biedt dan gewoon dansen voor het plezier. Het is één van de weinige amateurscholen die klassiek ballet op een hoog niveau geeft maar ook de familiale band biedt die in professionele scholen ontbreekt. Bij An heb je zowel techniek als een geweldige sfeer. Ik heb veel vrienden die samen met mij op deze balletschool zaten waar ik nu nog contact mee heb. Ik voel me er zo thuis dat ik zelfs in al deze drukte nog af en toe een les zal meepikken wanneer het kan.”

Toekomst

 “Mijn droom is om geld te verdienen met wat ik het liefste doe: dansen. Het hoeft zelfs niet veel te zijn, gewoon genoeg om van te leven. Mijn visie zal waarschijnlijk nog wel veranderen en ik zal misschien een bekende choreografe willen worden.  Voorlopig wil ik vooral dansen in een gezelschap en de opleiding die ik nu ga volgen is een voorbereiding daarop. Het wordt ons afgeraden om tijdens de opleiding al auditie te doen in een gezelschap en ik voel me daar persoonlijk ook nog niet klaar voor. Ik wil liever 3 jaar werken tot ik tevreden ben met mijn niveau en dan de volgende stap zetten.”